En god morgen er en morgen med mange danskfaglige spørgsmål... Eller det er i hvert fald en god morgen hvis man skal blogge om lidt danskfagligt stof.
En tanke der slog mig i forlængelse af hvad man skal kunne, for at undervise i dansk på mellemtrinnet.
Trinmålet i Fælles Mål 2009 efter 6. klassetrin siger følgende om det skrevne sprog.
"Stave alle almindelige ord sikkert, bruge korrekte bøjningsformer og anvende afsnit og hensigtsmæssig tegnsætning"
Men men men... hvad er i grunden defineret som hensigtsmæssig tegnsætning? Er det at kunne ALLE grammatik regler, som man kan forvente af en elev i 6. klasse, er det "nok" blot at skrive forståeligt eller hvor ligger grænsen?
At spørge om man mestrer "hensigtsmæssig tegnsætning". Det er jo i grunden meget løst defineret, lidt i stil med spørgsmål som, "kan du lave mad"? Dertil vil faktisk alle kunne svare ja, hvis de lige bruger lidt tænketid. De fleste har det med til dette spørgsmål, inklusiv undertegnede at svare" Miiiig? Nej jeg kan sk* ikke finde ud af at lave mad". Sandheden er jo blot at alle selvfølgelig kan lave mad det afhænger blot af niveauet og de øjne der ser... eller de munde der smager. Der hvor jeg vil hen er at trinmålene faktisk ligger til grund for mange spørgsmål.
God morgen... :)
Jamen det er jo kloge ord fra en der naturligt nok, aldrig keder sig! Og hvornår er nok så nok? Helt basalt skal man jo kunne gøre sig forståeligt, og som du er inde på, afhænger det af ørerne der lytter - altså hvor motiveret er man for at forstå?
SvarSletHvis man så skal rose fælles mål, så må man jo fremhæve at det netop er overkommeligt for alle at være med! Men det gør ikke nødvendigvis lærernes job lettere!